Με την ευκαιρία της παρουσίασης του σχεδίου για την λεγόμενη «Πολιτιστική ακτή» ήρθε νομίζω η ώρα να εξετάσουμε το θέμα με μία κριτική σκέψη και όχι μόνο με το συναίσθημα. Χωρίς μικροκομματικές σκοπιμότητες και χωρίς να δίνουν ένα τόνο αντιαναπτυξιακής προοπτικής τα λεγόμενα μου, θέλω να τονίσω εξαρχής ότι όλες οι παρεμβάσεις που ετοιμάζει η κρατικών συμφερόντων εταιρεία ΟΛΠ σε συνεργασία με τη κυβέρνηση, θα επηρεάσουν την ζωή των πολιτών 3 παραλιμένειων¹ Δήμων (Πειραιά, Δραπετσώνα-Κερατσίνι, Πέραμα) και επομένως είναι αναγκαία η αποδοχή ή όχι αυτού του σχεδίου ως έχει.
Τα θετικά του έργου
Στα θετικά πρέπει να συμπεριλάβουμε τα εξής:
1. Την δημιουργία μίας πολιτιστική περιοχής με ταυτόχρονη δημιουργία νέων μουσείων και την επαναχρησιμοποίηση παλαιών κτηρίων, με την αναστύλωση και ανάδειξη του αρχαιολογικού χώρους της «Ηετίωνας Πύλης».
2. Δημιουργία χώρων για πολιτιστικές δραστηριότητες² όμως με παύση της λειτουργίας της Ακτής Βασιλειάδη για την επιβατηγό ναυτιλία κατά την Β' φάση του έργου.
3. Δημιουργία χώρων ψυχαγωγίας και πολιτιστικών εκδηλώσεων που θα φέρουν νέες θέσεις εργασίας ενώ θα καταστήσουν το λιμάνι πιο ελκυστικό πόλο επίσκεψης για τους τουρίστες.
Τα αρνητικά του έργου
Αν μου δίνεται το δικαίωμα θα έδινα τον εξής τίτλο στα επενδυτικά σχέδια που πρόκειται να κάνει ο ΟΛΠ και να τα χρηματοδοτήσει άμεσα η κυβέρνηση, «Το λιμάνι κάνει έργα για το λιμάνι». Στα αρνητικά του έργου θα λέγαμε ότι είναι:
1. Το έργο αποτελεί ένα μέρος των συνολικών παρεμβάσεων που στόχο έχουν την επέκταση του λιμανιού προς βορρά και μεταφορά της επιβατηγού ναυτιλίας από την πολιτιστική ακτή στην περιοχή των λιπασμάτων. Παύει δηλαδή με έμμεσο τρόπο η αναγκαία για την περιοχή δημιουργίας πάρκου υψηλού πρασίνου στην περιοχή των λιπασμάτων.
2. Το έργο της υποθαλάσσιας σύνδεσης για τα τουριστικά λεωφορεία δεν γίνεται για το έργο ουσιαστικά αλλά για να απαλείψει τις συνέπειες από την αύξηση στην κίνηση των τουριστικών πούλμαν στο κέντρο του Πειραιά με την επέκταση της κρουαζιέρας προς νότο.² Μετακινείται η κίνηση προς την περιοχή της Δραπετσώνας και επιβεβαιώνει την τσιμεντοποίηση της περιοχής των λιπασμάτων.
3. Η μεταφορά του αρχαιολογικού μουσείου στο λιμάνι απλά θα αποσαθρώσει περαιτέρω τις παραγωγικές λειτουργίες του Πειραιά προκαλώντας μελλοντικά ζημία προς το ελληνικό δημόσιο αφού θα αναιρεθούν οι λόγοι απαλλοτρίωσης των κτιρίων πλησίον του τωρινού χώρου του αρχαιολογικού μουσείου.
4. Αμφίβολο αν έχει την συναίνεση όλων των τοπικών αρχόντων όπως ο δήμαρχος Δραπετσώνας – Κερατσινίου, Περάματος ενώ ο αντιπεριφερειάρχης Πειραιά μίλησε για την ανάγκη ενός συνολικότερου σχεδιασμού για την περιοχή.
Για μένα το κυριότερο είναι ότι όλο το σκεπτικό τόσο του έργου αυτού, όσο και το γενικότερο σχέδιο για την ανάπτυξη του Πειραιά που παρουσιάστηκε πέρσι, δεν αποδεικνύει ότι εντάσσεται σε ένα πλάνο που να βελτιώνει καίρια την ποιότητα ζωής των κατοίκων της παλιμένειας περιοχής. Μία ποιότητα ζωής που πρέπει να παρέχει τους αναγκαίους πράσινους ελεύθερους χώρους, που δεν αυξάνει τους ρύπους και την κυκλοφοριακή κίνηση και το σημαντικότερο που λαμβάνει υπόψη ότι αποτελεί μέρος ενός συνολικότερου ρυθμιστικού σχεδίου για το Πειραιά. Το συνολικό επενδυτικό έργο της κυβέρνησης στο λιμάνι έχει έντονο συγκεντρωτικό χαρακτήρα πράγμα που δεν συνάδει με την λογική της πράσινης ανάπτυξης.
Αντιπροτάσεις
1. Όχι στην μεταφορά του αρχαιολογικού μουσείου και την εγκατάσταση στο κτίριο αυτό ενός άλλου θεματικού μουσείου ενώ στο κτίριο «Μεγάλη αποθήκη» ας γίνει το νέο εκθεσιακό κέντρο του Πειραιά.
2. Να εξεταστούν σοβαρά οι προτάσεις των επιστημόνων του ΕΜΠ³ που μιλάνε για τις εναλλακτικές θέσεις πρόσδεσης πλοίων στην Αττική.
Υπάρχουν σίγουρα και άλλες προτάσεις ας είναι όμως στην κατεύθυνση, να γίνουν έργα που να οικοδομήσουν το ελάχιστο ελεύθερο χώρο, με τις λιγότερες οικονομικές και περιβαλλοντικές επιβαρύνσεις. Ένα σχέδιο που δεν στοχεύει στο υπερσυγκεντρωτισμό οικονομικών δραστηριοτήτων που προσβάλουν την αειοφόρα ανάπτυξη μίας περιοχής.
Κυριάκος Τσιπούρας
Μέλος των Οικολόγων Πράσινων
3 σχόλια:
Κοίταξα τη μελέτη του ΕΜΠ, αλλά δεν κατάφερα να βρω που αναφέρει τις εναλλακτικές θέσεις πρόσδεσης πλοίων. Μήπως μπορείς να μου πεις σε ποια σελίδα υπάρχει το θέμα?
Σχετικά με το Αρχαιολογικό Μουσείο, έχω ακούσει πως ο χώρος που βρίσκεται σήμερα ήταν αθλητικές εγκαταστάσεις του Πειραϊκού συνδέσμου, και ανταλλάχτηκε με το σημερινό γηπεδάκι μπάσκετ στο ΣΕΦ (απέναντι από τη βίλλα Ζαχαρίου). Αυτό το λέω με κάθε επιφύλαξη, είναι κάτι που έχω ακούσει από παράγοντες του ΠΣ, όπου παίζει μπάσκετ ο γιός μου.
Επίσης, όλες οι αναφορές στην υποθαλάσσια σύνδεση ανάμεσα στην Ηετιώνια Ακτή και την Ακτή Λέοντος μιλάνε για διάβαση πεζών κι όχι για δρόμο που θα μπορούν να περνάνε τροχοφόρα. Δε νομίζω να έχεις αντίρρηση για κάτι τέτοιο. Εμένα, σαν ιδέα μου φαίνεται εκπληκτική, γιατί θα καταφέρει να ενώσει δυο γειτονιές του Πειραιά που ενώ απέχουν ελάχιστα, για να πάς σήμερα από τη μια στην άλλη θέλεις μεταφορικό μέσο.
Δημήτρης
Στο δελτίο τύπου του ΟΛΠ για την πορεία των αποφασισθέντων έργων αναφέρεται ως 19) έργο η υποθαλάσια σύνδεση τροχοφόρων.... http://www.olp.gr/GR_PDF/Deltia_Typou/2010/enimerotiko20122010-2.pdf
Το σκκεπτικό μου είναι ότι θα πρέπει να δούμε όλο το σχέδιο ως ένα μέρος ενός συνολικού σχεδιασμού για την περιοχή γύρω από τον λιμάνι. Άλλωστε όταν γραφόταν το κείμενο ήδη ο Δήμαρχος Δραπετσώνας-Κερατσινίου αρνούνταν τους σχεδιασμούς που προβλέπονται για τα λιπάσματα. Όσο αφορά το αρχαιολογικό είναι βεβαιωμένα αυτά που λέω αλλά καλύτερα να μιλάνε οι ειδικοί για αυτά.
Το ΔΤ του ΟΛΠ μιλάει για δύο υποθαλάσσιες. Η μια είναι για πεζούς (ένωση Ηετιώνιας Ακτής με Ακτή Λέοντος) και η άλλη για τροχοφόρα (νέος λιμένας κρουαζιέρας με λιμενοβιομηχανική περιοχή Δραπετσώνας).
Φυσικά και θα πρέπει να δούμε το συνολικό σχεδιασμό. Η βασική ιδέα είναι η αξιοποίηση της κρουαζιέρας για την τοπική οικονομία. Προσπαθούν να δημιουργήσουν μια τουριστική περιοχή κοντά στο χώρο ελλιμενισμού των κρουαζιερόπλοιων. Δε νομίζω να διαφωνεί κανένας με μια τέτοια προοπτική. Φυσικά για τις λεπτομέρειες χρειάζεται συζήτηση.
Δημοσίευση σχολίου